Tuesday, August 9, 2011

Nasi Dagang Terengganu

Assalamualaikum wbt....kembali bersua di hari ke 9 ramadhan..hehe....kabare yer...gomen ne lately tuan rumah agak bz..sejak 'pak menteri' ermm laki kite laaa tuh br balik dr seatrial..sejak 2 menjak ni cuace tuh pon makin panas..maka byk kerja2 terbantut..uwaaaa panas tau uols...2 3 arini suhu mencecah 36 - 37 degree tau...kalo jemur baju xsampai tengahari dah rentung...huhuh..maka bile 'pak menteri' ade tuh br laa leh ke sane ke mari....since lesen kerete international kite hampir expired..bkn pg mane pon...beli brg dapor ++ tukar cermin mata ottosan...dan beli sedikit omiyage utk balik malaya...so far...omiyagi utk family dah 70% settle hihih.....hadiah ape? ermm tgk jela nntii...
ok berbalik kpd cite gambar kt atas tuh..ni menu tercicir..opss menu org malas nk update blog...byk sgt vitamin M lately...ni menu atas permintaan org balik dr kapal laa kunun...mule2 x bersemangat sgt nk buat...since pengukus saba ni agak sedikit mereng yer....selalu kalo buat kek ke jd bentat laa masuk wap la...almaklumlah tudung pengukus die da sedikit rosak maka bile tutup tuh ade jd senget sikit...ohh nasi dagang terengganu...ni da lame sgt ngidam nk buat...asyik delayy aje.....mekasih kpd minami di atas resepi ni...eceli resepi ni lebih kurang mcm style mak kite buat..ohhh sungguh aaa sedap.....ijin kopipes kt sini lak yer...

Nasi Dagang Terengganu
Source: Minami 133 ~ myresepi

Bahan - bahan:
**NASI**
4 cawan beras biasa + 1 cawan beras pulut
1/2 tin santan
garam dan gula
1 sudu besar halba
bawang dan halia (hiris halus2)
air

**GULAI IKAN TONGKOL**
1 tin santan
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
2 cm halia
4 cm lengkuas } di'blend'
15-20 tangkai cili kering
 2-3 sudu besar rempah gulai cap bunga ros
6 keping asam keping
garam dan secubit ajinomoto
gula
5-6 biji cili padi
1 ekor ikan tongkol
1 cm belacan

**ACAR**
2 batang timun
1 batang lobak merah
1/2 biji bawang besar
1 biji lada besar
cuka, garam, gula

Cara-cara

  1. NASI: Beras dibasuh dan direndam 1 malam. Panaskan air. Tunggu sehingga air mendidih. Masukkan beras dalam pengukus dan kukus sehingga wap naik. Biarkan seketika selama 5-10 minit. Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang besar. Masukkan air atau santan cair sehingga beras tersebut kembang dan garam secukup nya. Kukus buat kali kedua. Masukkan nasi ke dalam pengukus dan kukus sehingga naik wap. Biarkan seketika. Setelah itu, angkat dan pindahkan ke dlm bekas. masukkan gula dan santan yg dibancuh dengan sedikit air. Akhir sekali masukkan halba, bawang dan halia.
     
  2. GULAI IKAN TONGKOL: Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan. Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air. Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit. Kacau sekali- sekala supaya santan tidak berketul. kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan. cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali. Bila dah agak garing, masukkan rempah.tumis sehingga naik minyak, masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2.ikut citarasa masing2.). Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan. Masukkan gula, garam, ajinomoto dan asam keping. Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan. Masukkan cili padi.
  3. ACAR: Timun dan lobak dihiris panjang2. Bawang dan lada dimayang. Campur ke semua bhn2 tersebut ke dalam bekas. Masukkan cuka, garam dan gula. Simpan di dalam peti untuk seketika.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...