Tuesday, April 17, 2012

Kuih Ketayap Polkadot Warna Warni


Assalamualaikum wbt....ohayou....selamat pagi semua....pagi yg cerah..tp sejuksssssss gilerrr.....boohhooo...rs mcm nk tarik selimut balik je sambung tido...sini subuh habis awal...lom kul 6 da cerah...patotnye skg dah start faanaass...tp tahun ni kt tv ckp cuace agak pelik dan much cooler dr tahun2 lepas...syukur alhamdulillah.......xdek laa rs berkurung dlm 'peti sejuk or aircond' ni selalu..yelaa kan...xbagus jgk kalo 24 jam duk dlm aircond aje...badan cepat masuk angin esp mcm saba nih...cite bab2 sejuk ni...saba kalo sejuk je mesti cepat lapo...nak2 kalo dah thari..mule la....baby menendang2...suh makan byk...ehhee....so skg ari2 kene pk...petang je nk buat kuih ape...sbg alas perot...itulaa yg terjadi kuih kt atas tuh....kuih ketayap dot dot...hehee....mcne ntah boleh terajin buat ketayap laa plak...saba buat ni sekejap je...xsmpi sejam...da siap inti segala..terus gigih buat dadar kuih ketayap nih.....bile tgk kt umah kak ummi...alahaii header die yg ade ketayap tuh kite slu rs terliur.....alhamdulillah berjaya jgk akhirnye...sbny saba buat ni jumaat lepas....mule2 igtkan nk makan laki bini aje...tup2 kawan kt bwh ni ajak makan2 umah die...soo bwk laa sekali sbg buah tangan..habis licin uols...hehee..sonok sbb semua enjoy makan..rase die pon sedap.....lemak2 manis gitu...mekasih yer kepada semua penyumbang resepi...izin kite kopipes kt sini plak yer...


KUIH KETAYAP POLKADOT WARNA WARNIResepi: Kak Wan
Sumber: CT Delima
Diolah tambah : Ummi @ Home Sweet Home
** utk kali ni saba ikut cara kak ummi ( *yg bertanda dlm kurungan) dan sbg rujukan akan datang


Bahan A
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 biji telur (*akak letak 1 biji je)
  • 2 helai daun pandan
  • 1 1/2 cawan susu cair atau santan (*guna santan)
  • 1 sudu teh garam
  • pewarna hijau
  • 1 sudu besar majerin dicairkan (*akak x letak)
  • sedikit minyak utk disapu pada kuali
Inti (*akak buat inti citarasa akak sendiri - hampir sama jek dgn kak Wan punya)
  • 1/2 biji kelapa parut putih
  • 3/4 cawan gula merah (*akak guna 1/4 cawan gula melaka yg dihancurkan, 1/4 cawan gula merah)
  • sedikit air (*akak x letakpun)
  • 1 helai daun pandan
  • 1 sudu besar tepung pulut/jagung (akak letak tepung jagung)

Cara-cara :
  1. Untuk INTI: Masukkan kelapa parut,air dan gula merah tadi serta sehelai daun pandan.
  2. Masak hingga pekat dan taburkan sedikit tepung untuk kentalkan intinya. Kacau sehingga sebati sehingga inti kelapa tadi bercampur dengan gula merah. Inti akan menjadi warna keperangan. Angkat. Buang daun pandan tadi.
  3. Untuk DADAR : Satukan semua bahan A dan kisar dengan blender hingga halus dan tidak berketul. Tapis. (*akak asingkan sedikit adunan, campur sikit tepung lg biar pekat, kacau sebati dan letak masing2 dgn kaler biru dan merah. ,masukkan ke dalam piping beg dan gunting kecil muncung beg)
  4. Panaskan kuali, leser dengan sedikit minyak dan sendukkan 1/2 senduk adunan tadi dan layangkan kuali agar adunan tadi bulat. (*kemudian akak cepat2 dot-dotkan atas adunan dengan kaler biru dan merah)
  5. Biarkan masak sehingga 2-3 minit, angkat jangan terlalu lama. (*akak angkat dan terbalikkan bahagian polkadot ke bawah.)
  6. Terus letakkan inti dan gulung. (Cara gulung; lipat kedua dua tepi sedikit dan gulung melentang). Ulangi sehingga adunan tadi habis.

13 comments:

  1. auwww feceret ni... i loikee... pos sini sket saba...

    p/s: caner leh kenal dgn ety? sedara ke?

    ReplyDelete
  2. mgiurkan la kuih ketayap tu...hehehe...cantik btul kaler badan dia...mesti sedap ni...nmpk myelerakan la pulak...mintak 3 singgit ehhh...hihi

    ReplyDelete
  3. hana radzi...

    hehe buat jgn xbuat k..

    ReplyDelete
  4. hanis my..


    hehehe dah habis....masuk perot...kak hanis...ety...ateehah hamzah yer? die kawan same universiti dulu..

    ReplyDelete
  5. qasey honey..

    hehehe kt dubai kelapa mahal tuh...so kene sehngget seketui hahahaa

    ReplyDelete
  6. eeiiyss


    hehehe comey kan rs sayang je nk makan sbnyy

    ReplyDelete
  7. bukan, nur izzati che jawias (sori kalau salah eja)... dia satu umt tapi jabatan lain...

    ReplyDelete
  8. hanis my..


    ooo ety tuh member satu mrsm dgn sy dulu...kami mrsmkt mase form 4 5 heheh tuh yg kenall ooo akak kenal die yer...hehe keciknyee dunia..

    ReplyDelete
  9. suka jugak kuih ketayap tapi yg jenis ni penah buat sekali je..pastu,maleh dah..agak penat kot..lagi senang buat yg biasa..hehe

    ReplyDelete
  10. Waaaaaaaaaaaaa....terbaiiikk, cantiiikk laaa hasil Sabar ni...adeehh, tiba2 nak makan ketayap polkadot pulak rasanya...rajin diaa...salute tul makyung sorang ni...hehehe, tq la sudi "tiru macam saya"...hahahhahaha

    ReplyDelete
  11. As'salam Sabar

    Cantiknya warna warni polkadotnya. k.ct pun lama dah tak buat kuih ketayap dot dot ni..hehehe

    tr kasih sudi mencuba kalau dekat dah mintak sepotong dua :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...